Články‎ > ‎

Necvičte! Je to nebezpečná nuda...

přidáno: 17. 6. 2011 5:46, autor: Tomáš Pelc
Skoro na každém rohu, od zdravotníků zvlášť, slyšíme: "Cvičte pro zdraví!", "Vaše tělo chátrá pod tíhou sedavého způsobu života!", "Hejbejte se!", "Fit pro život!"...  Co to ale znamená? Proč "CVIČIT"? Co se stane, pohnou-li s Vámi tyto rady?

Tato “moudrá” doporučení Vás asi přivedou k něčemu, co by Vás před tím ani nenapadlo provozovat. Pro co nepociťujete vlastní vnitřní potřebu. Co možná neumíte nebo na co není vaše tělo připraveno. Něco, s čím budete mít určité problémy a co pro Vás může znamenat i vyšší nebezpečí než poklidné dožití s nadprůměrným BMI.

Lidské tělo se odjakživa pohybuje z mnoha různých důvodů. Pro obživu, přežití, tvorbu sociálních kontaktů, kvůli zábavě a v neposlední řadě třeba i kvůli rozmnožování. Jde obvykle o cíle více či méně přímé a blízké. Pokud bychom se během evoluce nepohybovali účelně, plýtvali bychom v dobách bídy a hladu drahocenou energií a evoluce by nás eliminovala. Dnes je tomu jinak... Energie máme přebytek, plýtváme, tloustneme a "roupama nevíme coby"... Provozujeme adrenalinové sporty, skáčeme na lyžích do rybníku, nebo z mostu přivázaní na gumovém laně. Obdivujeme muže, který se odváží skočit salto přes jedoucí auto... Ale ty následky... Jde sice o extrémní příklady, které někdy končí smutně, ale míra rizika je vždy relativní... I mnohem méně křiklavé případy mohou vážně ohrožovat naše zdraví.

Extrémním sportem se v tomto smyslu může stát i cvičení jógy, pokud se do ní se schátralým svalovým korzetem a nevyváženým rozložením rozsahů pohybu v klíčových kloubech pustíme příliš rychle.  Nohu za hlavu dá jogín až po mnoha letech cvičení, kdy o něco tak hloupého vlastně ani přímo neusiluje. Jde o druhotný důsledek jeho pokusů o náročné pozice, které jsou výzvou pro jeho schopnost vyvážit se, ekonomizovat držení, dech, relaxovat a nerušeně meditovat. V dnešní uspěchané době je bohužel častým jevem, že se s nezkušenou vervou a tradiční evropskou snahou o výkon pokoušíme napodobit co nejrychleji ideál viděný na skupinovém cvičení, v televizi nebo knize. Příčin ohrožení zdraví při pohybu tedy může paradoxně přibývat při rozvoji sportu, životního stylu i urputné snaze o jeho dokonalou realizaci.

Nejhloupější, ale bohužel nejčastější, je přitom neodhadnutí hranic možností našeho těla. Cvičením jsme ohroženi pochopitelně tím víc, čím méně jsme zvyklí se pravidelně hýbat, čím odhodlaněji a náhle se pustíme do cvičení, čím méně jsme schopni se orientovat ve zpětné vazbě našich fyzických pocitů. Rozpoznání varovné a nebezpečné úrovně bolesti, přitom označují fyzioterapeuti cvičící na neurofyziologickém pokladě jako klíčové.

Přesto je ale nejčastějším důvodem selhání zdravého pohybu druhý pól našeho postoje k pohybu, kterému vládne lenost, demotivace i nuda. Ta totiž může nejen chránit váš pasivní způsob života, ale přispívat i k bezmyšlenkovému, strojově tvrdě mechanickému provedení cviků, bez nepostradatelné zpětné kontroly. Naše schopnost vnímat cviky jako příjemné a nepříjemné je přitom hlavním jazýčkem na misce vah vhodných a škodlivých komponent pohybu.

Jak tedy cvičit pro zdraví a nikoliv směrem k sebepoškozování?
Tak začněme po dobrém...
    • V žádném případě nesklouzněte ke znuděnému mechanickému provádění cviků bez dialogu se svým tělem.
    • Dejte si ČAS k rozvoji svých dlouho neoprašovaných pohybových schopností
    • UŽÍVEJTE SI každý nový poznatek při mapování hranic možností svého těla
    • Co se Vám zdá intuitivně PODEZŘELÉ nebo dokonce přímo nebezpečné, to si klidně odpusťte
    • Dobře vybírejte, co je pro Vás nejlepší a naučte se v tomto směru NASLOUCHAT DOBRÝM POCITŮM svého těla!
    • Pokud si chcete být jisti, PORAĎTE SE s někým kdo rozumí zdraví, pohybu a má dost času na rozklíčování Vašeho způsobu pouzpoužívání se (motorických stereotypů)

A teď mírně přitvrdíme...

    • Neblázněte!
    • Když uvidíte profíka z fitka, pamatujte, že vidíte Porsche a že vy jste jen Škodovka, Trabant nebo možná dokonce sbírka dlouho nepoužívaných náhradních dílů.
    • Síla je dobrý sluha, ale špatný pán
    • Výkon a rychlost jsou zbrklí rádcové
    • Nespoléhejte se na automatiku svého stávkujícího těla
    • Nedělejte to, při čem se sami sobě nelíbíte, co Vás nebaví nebo dokonce nudí! Ubližujete své duši a bez ní se hýbat nejde...
    • Pamatujte, že jste takoví, jací jste! To co čas a způsob života zavinili, může zase čas a nový způsob života změnit...
    • Zařaďte pohyb do svého života!!!




Váš fyzioterapeut


článek zatím neprošel jazykovou korekturou
Comments